top of page
Machteld

Ruim eens je werkplek op als je vastzit in je baan of opdracht - Joy at Work – Marie Kondo

Bijgewerkt op: 1 dec. 2021


Ik herlas Marie Kondo’s Joy at Work en ruimde mijn werkplek op – zowel fysiek als digitaal. Dit bracht me overzicht, inspiratie en ja, ook plezier. Hierbij Marie Kondo’s tips.



Je werkplek opruimen is iets wat je makkelijk uitstelt, zeker in drukke tijden. Nu ik door het thuiswerken ook buiten werktijd tegen mijn werkplek aankijk, besloot ik er eens extra aandacht aan te besteden. Ik pakte Marie Kondo’s Joy at Work erbij en bracht haar tips in de praktijk.













Je hebt minder tijd nodig om werkplek grondig op te ruimen dan je denkt. Besteed er een aantal dagen een half tot paar uur voor werktijd of na werktijd aan. Marie Kondo raadt aan om dit in korte tijd achter elkaar te doen en het in 1 keer af te maken – zo hou je je motivatie vast en zie je snel resultaat.


Het doel van haar methode is niet, zoals ze het zelf formuleert ‘een opgeruimd bureau, maar het starten van een dialoog met jezelf door opruimen – zo ontdek je wat van waarde voor je is, door te onderzoeken waarom je werkt en wat voor werkstijl je wilt.’


1. Ruim je werkplek op

Marie Kondo raadt aan om te beginnen met het opruimen van je boeken, vervolgens papier, de rest en pas als allerlaatste sentimentele objecten. Houdt alles 1 voor 1 vast en bepaal voor elk object:

  • Does it spark joy?

  • Is dit nodig om mijn werk goed uit te voeren?

  • Levert dit later meer werkplezier op? Bijvoorbeeld doordat het je een nieuwe vaardigheid aanleert of promotie oplevert.

Zo niet dan mag het weg.


2. Ruim je digitale werk(plek) op

Begin met de map ‘documenten’, e-mails, smartphone apps en ruim als laatste je desktop op. Stel jezelf opnieuw de vragen:

  • Heb ik dit document nodig om mijn werk te doen?

  • Is dit document in de toekomst nuttig? Of levert het dan inspiratie op?

  • Does it spark joy?

Zo niet – naar de digitale prullenbak.


3. Ruim je tijd op

Marie Kondo raadt je aan om ook eens naar je agenda te kijken en eens kritisch te analyseren waar je je tijd aan besteedt. Dus niet: een plan maken van je ideale week. Maar, kijk eens goed naar waar je je tijd nu echt aan besteed. Neem je agenda van de afgelopen week of maand en vraag je bij elke werkactiviteit af:

  • Is dit nodig om mijn werk goed te kunnen doen?

  • Draagt dit bij aan meer werkplezier in de toekomst? Bijvoorbeeld door het leren van een nieuwe vaardigheid of het vergroten van je kans op promotie?

  • Does it spark joy? En draagt het bij aan je werkplezier?

Stop met activiteiten die niet aan deze criteria voldoen.

Nu zijn er wellicht dingen die je niet zomaar kunt stoppen. Kijk of je taken over kunt dragen. Of doe een ‘begunstigden test’. Je hebt misschien taken die voor jou niet nuttig lijken, maar waar een ander veel aan heeft. Probeer te achterhalen of dit zo is.

En kijk of je misschien de vorm kunt veranderen – in plaats van uitgebreiden verslagen typen, iemand geregeld kort bijpraten. Het doel van deze analyse is dat je zoveel mogelijk je tijd gaat besteden aan die activiteiten die ertoe bijdragen dat je je werk goed en met plezier doet.


4. Ruim je beslissingen op

Dit is een categorie waar ik nog nooit zo aan gedacht had. Op een dag maak je vele keuzes en die kosten allemaal energie. Hoe minder je er hoeft te maken, hoe meer je energie over hebt om bij de keuzes die er echt toe doen, de juiste beslissingen te maken.


Hou eens een dag of een aantal dagen bij wat keuze momenten zijn. En kijk wat je daarin kunt versimpelen of standaardiseren. Ik merkte dat ik bij elke pop-up of notificatie moest bedenken of ik daar direct naar ging kijken of niet. Ik zet nu tijdens focus-tijd notificaties uit en bekijk m’n e-mail een aantal keer op een dag.


Kijk ook eens naar de waarde van je beslissingen. Hoeveel invloed heeft elke? Wanneer je altijd de allerbeste beslissing wilt nemen, kost elke keuze veel tijd en energie. Leer te herkennen welke keuzes voor jou echt van waarde zijn en welke een stuk minder. Besteed niet teveel tijd aan die laatste, zo heb je meer energie over voor de keuzes die er voor jou echt toe doen. En leer je te focussen op wat voor jou echt een impact maakt.


Aanrader

Ik ben blij dat ik de tijd en moeite heb genomen om mijn werkplek, zowel digitaal als fysiek, met behulp van Marie Kondo’s tips op te ruimen. Zeker het effect van digitaal opruimen verraste me. Het is makkelijk om te denken ‘je hebt zoveel opslagruimte – dat kan rustig blijven staan’.


Maar het gemak van snel documenten vinden en een ‘joy-sparkend-bureaublad-achtergrondje’, daar heb ik de hele werkdag plezier van.


Ook het analyseren van m’n werkactiviteiten en beslissingen leverde interessante inzichten op. Ik kreeg een beter inzicht in wat ik leuk vind aan m’n werk en wat minder. En waar ik in de toekomst graag meer tijd aan besteed.


De tips die Marie Kondo geeft in Joy at Work bleken voor mij heel nuttig. En ik denk dat ze dat voor iedereen zijn, die wil reflecteren op z’n werkende leven of dat met nog meer plezier wil doen – of je nu wel of niet vastzit in je werk of opdracht. Laat Marie Kondo je helpen om je in te zien waar voor jou je werkplezier inzit en al het onnodige weg te doen.


In Joy at Work staan nog meer categorieën en tips. Lees het vooral eens!


Lees verder:


Deze pagina bevat affiliatielinks. Wanneer je via deze links iets bestelt ontvang ik een commissie. Dit kost jou niets extra en je helpt mij dit blog te maken. - Bedankt!

29 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page